آرشیو آذر ماه 1398

فروش برنج ايراني

اعضاء باردە در درختان ميوە دانە دار

۸۲ بازديد

جوانه:
 ????ساختمان داخلي جوانه، برحسب اينكه بعدا به ميوه، شاخه و يا برگ تبديل شود، تفاوت مي كند. شكل خارجي جوانه شاخه (چوب) كشيده و نوك تيز است و در داخل از برگچه هايي كه يكديگر را پوشانده اند، تشكيل شده است و اين برگچه ها، قسمت هاي داخلي جوانه را از تاثير عوامل جوي خارج حفظ مي كنند و اغلب اين جوانه ها به وسيله يك برآمدگي بالشتك مانند به شاخه متصل مي شوند. جوانه چوب روي شاخه هاي يك ساله يا در انتهاي آنها وجود دارد. اين جوانه قادر است در صورت دريافت شيره پرورده فراوان، شاخه جواني را به وجود آورد. برعكس اگر به ميزان مناسب تغذيه شود، مي تواند پس از يكسال به ميخچه و پس از دو سال به لامبورد تبديل شود كه اين اندام بارده است.

✅ميخچه (Dard):

 ????ميخچه زايده اي كوتاه و خشبي مي باشد كه طول آنها از 4 تا 5 سانتيمتر تجاوز نمي كند و در انتها بە جوانە رويشي ختم مي شود با متعادل شدن رشد اين جوانە بە گل تبديل مي شود . از قطع ميخچه بايد به عنوان يك عضو ميوه دهنده خودداري نمود.

✅لامبورد (Lambourd):

 ????اين شاخه ها از براندي كوتاهترند و به يك جوانه گل ختم مي شوند. لامبورد از تكامل ميخچه به وجود آمده و بهترين عضو بارده درخت سيب محسوب مي گردد.


✅شاخك يا برندي (Brindille):

????شاخه كوچك، نازك و قابل انعطافي است كه اگر جوانه انتهايي آن جوانه چوب باشد به آن برندي ساده و اگر جوانه انتهايي آن جوانه گل باشد برندي تاجدار مي گويند. برندي تاجدار عضو بارده ديگري است كه اهميت آن كمتر از لامبورد مي باشد. جايي كه لامبورد تشكيل شده باشد، برندي تاجدار در صورت وجود بايد حذف شود زيرا كيفيت ميوه آن نسبت به لامبورد پايين تر است، از طرفي به علت طويل بودن آن، ميوه در اثر باد به شاخه ها برخورد نموده و آسيب ديده و يا به زمين مي افتد.


✅نرك يا گورمان (Gourmand):

 ????اغلب بر روي شاخه اصلي و يا فرعي شاخه هاي طويل و ضخيم ديده مي شوند كه به طور كلي فاقد جوانه گل بوده به طور عمودي رشد مي كنند و چون عقيم مي باشند بايد به كلي از محل اتصال به شاخه حامل آن را قطع كرد.

✅كورسون :

 ????شاخه قوي است كه برروي شاخه هاي اصلي تاج درخت رشد نموده و باعث تضعيف اعضاي مجاور خود مي شود.

✅بورس:

???? در درختان ميوه دانه دار، بورس برآمدگي ضخيم و گوشت مانندي است كه در محل ايجاد ميوه به وجود مي آيد. اين عضو حامل تعدادي جوانه چوب وگل است.

ريشه درختان ميوه

۷۶ بازديد

????وسعت رشد عرضي ريشه ها معمولا در حدود سايه انداز درخت بوده اما عوامل ديگر همچون
????ميزان رطوبت خاك
???? نوع بافت خاك
????مواد غذايي خاك
???? و نوع پايه مي تواند در گسترش عرضي و عمقي ريشه تاثير داشته باشد.

????رشد ريشه ها به دماي خاك نيز بستگي دارد و در طي زمستان اگر دماي خاك چند سانتي گراد بالاتر از صفر باشد به رشد خود ادامه خواهد داد.

????ريشه هاي كه به طور افقي در نزديك سطح خاك رشد مي كنند معمولا به علت رسيدن اكسيژن كافي، فعال تر بوده و در جذب مواد غذايي نقش مهمي دارند.

????ريشه هاي كه به صورت عمودي در عمق خاك قرار مي گيرند اكثراً در جذب آب و برخي مواد كم مصرف نقش دارند.

????ريشه اصلي داراي ضخامت بيشتر بوده و به عمق بيشتري از خاك نفوذ مي كند.

????سيستم گسترش درختان ميوه در خاك به رشد و گسترش ريشه هاي فرعي اوليه بستگي دارد و به طور كلي به سه گروه زير تقسيم بندي مي شوند:

1⃣ سيستم عميق
2⃣ نيمه عميق
3⃣  سطحي

????معمولا ريشه هاي سيب، گوجه، به، زيتون، گلابي و هلو تا عمق 1.5 الي 2 متري خاك و ريشه هاي زردآلو، بادام و گردو تا عمق 2 تا 3 متري خاك گسترش مي يابند.

????در خاك هايي كه بافت سبك دارند، ريشه ها تنفس كافي انجام مي دهند.

????در خاك هاي سنگين و يا در خاك‌هايي كه زهكشي كافي نداشته باشند، ريشه ها با كمبود اكسيژن روبرو خواهند شد.

????ريشه برخي از درختان ميوه از جمله هلو، گيلاس، زردآلو، بادام و مركبات به كمبود اكسيژن حساسند.

تحت چه شرايطي بايد از تغذيه برگي استفاده كرد؟!

۹۹ بازديد

تحت شرايط خاصي، محلول پاشي برگي نتايج بهتري نسبت به كاربرد خاكي دارد.
????1- هنگاميكه فعاليت و رشد ريشه ها به دليل تهويه كم خاك، رطوبت بسيارپايين و يا بسيار بالاي خاك و آلودگي به بيماري نماتد و خسارت آفات و جوندگان كاهش يافته است.
????2- هنگاميكه نياز به رفع سريع كمبود مواد غذايي احساس مي شود (براساس آناليز برگ يا مشاهده اي).
جذب مواد عذايي از طريق برگ خيلي سريعتر از ريشه انجام مي شود. يكي از مزيتهاي تغذيه برگي، واكنش سريع گياه به مواد غذايي بكار برده شده است. راندمان جذب موادغذايي در تغذيه برگي 8 تا 9 برابر بيشتر از هنگامي است كه كاربرد خاكي صورت گرفته باشد. بنابراين هنگاميكه علائم كمبود ديده مي شود، يك راه سريع اما موقت رفع كمبود، تغذيه برگي مي باشد.
 

????3- هنگاميكه دسترسي مواد غذايي در خاك كاهش يافته است. در خاكهايي كه داراي شرايط خاصي مانند بالا، رطوبت بيش از حد و يا خيلي كم خاك، دماي پايين و نامتعادل بودن عناصر غذايي در خاك pHهستند، ممكن مواد غذايي در دسترس ريشه قرار نگيرند. بعنوان مثال، دسترسي عناصر ميكرو در بالا كاهش پيدا مي كند. در جنين شرايطي، تغذيه برگي عناصر ميكرو موثرترين راه pH خاكهايي با جهت عرضه اين عناصر به گياه مي باشد.
????4- هنگاميكه ريشه ها قادر به جذب كافي مواد غذايي در يك مرحله بحراني از رشد گياه نباشند.در زمان اوج تقاضا براي مواد غذايي، تغذيه برگي مي تواند به كمك جذب ريشه آمده (مخصوصا رشد مغز) و بسيار كارآمد باشد. گياهان در مراحل مختلف رشد خود، نيازهاي غذايي متفاوتي دارند. در اين مواقع كنترل تعادل موادغذايي درخاك مشكل است. تغذيه برگي در مراحل كليدي رشد گياه جهت افزايش كمي و كيفي محصول ضروري است.
????5- هنگاميكه كيفيت بالاي محصول مد نظر باشد، تغذيه برگي در اواخر دوره رشد رويشي مي تواند كيفيت محصول توليدي را افزايش دهد.

????6- هنگاميكه مقاومت به آفات و بيماريها مد نظر باشد، تغذيه برگي با مواد غذايي حاوي فسفر و پتاسيم مي تواند توسعه بيماريها را كاهش داده و افزايش كمي و كيفي محصول را به دنبال داشته باشد.
????7- هنگاميكه ميزان محصول زياد و عدم تغذيه كافي و يا برگ ريزي قبل از موعد باعث كاهش گسترش و ضعف ريشه شده باشد. در چنين شرايطي در سال بعد ريشه ها قادر به جذب كافي نيازهاي غذايي گياه نبوده و بايستي از طريق تغذيه برگي اين نقيصه را جبران نمود .

پيكار با شته

۱۰۴ بازديد

شته
phylloxera
filoksera
حشره ها اين خانواده كه با خرطوم خويش از شيره گياهي تغذيه مي نمايند , دارنده تعداد متعددي از دسته ها و از آفات حساس و مرتبه نخستين گياهان صنعتي , زينتي , باغباني , سبزيكاري , جنگلي و غيره بوده و از اهميت اقتصادي متعددي برخوردار مي‌باشند .
شته ها علاوه بر تغذيه از شيره گياهي در انتقال بيماريهاي ويروسي نقش مهمي ايفا مي نمايند .
جمعي از شته ها سبب ساز پيچيدگي برگ و يا اين كه تغيير و تحول صورت شاخه ها شده و بعضي بر روي قسمتهاي گياهان صاحب خانه تشكيل گالهاي گوناگوني را مي دهند .
شته ها حشره‌ها كوچك كُرَوي , پهن و يا اين كه بيضي صورت ميباشند , ارتفاع تن آنان از نيم ميليمتر تا هشت ميليمتر متغير و اكثر اوقات وقت ها في مابين ۲ تا ۴ ميليمتر هست .
رنگ آن ها دوچندان متنوع و اكثر اوقات دارنده رنگهاي زردرنگ , سبز , قرمز رنگ , سياه و يا اين كه خاكستري مي باشند .
تن آن ها قابل انعطاف و پوشيده از موهاي ريز با مقدار هاي متعدد مي باشد .
در شته ها رمز دارنده يك جفت شاخك كه ارتفاع آن متغير است موجود هست .
شته ها دارنده سه جفت پا ميباشند و پاهاي عقبي به طور معمول بلند خيس از ديگر پاها مي‌باشد .
شته ها به دو صورت فارغ از پر و بال و يا اين كه بالدار هستند .
در نزد اكثر وقت ها نوع ها شكم حشره به دم كوتاهي ختم مي شود .
در ضمن در طرفين و پشت رينگ ششم شكم زائده اي با صورت و ميزان متعدد موجود است .
صورت و ميزان اين زائده , شاخكها , دُم و تزئينات آنان از لحاظ تشخيص نوع ها اهميت متعددي دارا‌هستند .
شته ها به طور معمول دارنده ترشحات شيرين و چسبناكي بنام ( عَسَلَك ) مي‌باشند كه سبب ساز جلب مورچه ها گَشته و چه بسا مورچه ها با شاخكهاي خويش آن‌ها را تحريك به ترشح شيره نموده و از آن تغذيه مي نمايند .

رابري قيمت اقتصادي زعفران با نفت

۱۰۵ بازديد


????تا چند سال گذشته وقتي صحبت از كشت طلاي سرخ به ميان مي‌آمد همه ذهن‌ها به سمت خطه خراسان روانه مي‌شد اما اكنون با توجه به شرايط اقليمي، كشت اين گياه در ساير استان‌ها بويژه مازندران قابل انجام است.
 

????استان مازندران با توجه به استعدادهاي بالقوه‌اي كه در اراضي كشاورزي آن نهفته است، چند سالي در بحث پرورش زعفران ورود كرده و شعار اقتصاد مقاومتي را در توليد "زعفران" در اين استان محقق كرد.
 
????گران‌بهاترين محصولي كه اين روزها در مازندران توليد آن رونق گرفته و سبب شده چرخ زندگي توليدكنندگاني كه اقدام به توليد اين محصول با ارزش كردند بچرخد، "زعفران" است كه اين روزها در مناطق بالادست‌ استان كشت مي‌شود.

????زعفران، محصولي كه هر بوته آن همچون طلايي با ارزش مي‌ارزد و گامي در جهت رونق كشاورزي مازندران است، اگر كشت و كار علمي و دانش محور را با خود همراه سازد، بي‌شك دروازه اشتغالزايي آن به روي توليدكنندگان طلاي سرخ در مازندران باز مي‌شود.

????برداشتن برخي از محدوديت‌ها براي كشت اين گياه و در اختيار قرار دادن پياز آن مي‌تواند ايجاد اشتغال براي توليدكنندگان اين گياه اقتصادي را در استان در پي داشته باشد.
 
????زعفران محصولي صادراتي است كه اكثر كشورهاي جهان خريدار اين طلاي سرخ ايراني هستند كه با گسترش توليد اين محصول و ايجاد بسته‌بندي‌هاي مناسب به طور حتم علاوه بر اينكه كشورهاي بيشتري خواهان اين محصول خواهند شد، ايجاد اشتغال فراواني را براي جوانان و خانواده‌هاي آنان فراهم خواهد كرد.

☘️معاون مديريت باغباني جهاد كشاورزي مازندران درباره چگونگي كشت زعفران در استان مازندران گفت: توسعه كشت زعفران در مناطق خشك و نيمه گرمسيري با آب و هواي معتدل، تابستان خشك و زمستان ملايم امكان‌پذير است.

☘️ملايي ادامه داد: كشت زعفران در مازندران در مناطق بالادست و با ارتفاع 800 تا 2300 متر از سطح دريا توصيه مي شود.

☘️وي زمان كشت اين گياه را بهار و برداشت آن را مهر و آبان ماه اعلام كرد و گفت: بيشترين سطح زيركشت زعفران در استان را شهرستان بهشهر با سطح 20 هكتار دارد.

☘️معاون مديريت باغباني سازمان جهاد كشاورزي مازندران افزود: شهرستان‌هاي ساري، گلوگاه و نور از ديگر شهرستان‌هايي هستند كه كشت زعفران در آن انجام مي‌شود.

☘️اين مسؤول، ارزش اقتصادي توليد زعفران در مازندران را يك ميليارد و 125 ميليون تومان اعلام كرد.

☘️ملايي با بيان اينكه امسال كشت زعفران در استان مازندران در سطح 25 هكتار انجام شد، گفت: ميزان توليد اين گياه 125 كيلوگرم است كه در هر هكتار به طور ميانگين 5 كيلوگرم زعفران توليد مي‌شود.

☘️وي ماده موثره مهم در گياه زعفران را كه داراي خاصيت دارويي هستند را سافرانال، كروسين و پيكروكروسين عنوان كرد و افزود: زعفران محصولي است كه در مناطق بالادست مازندران مورد اقبال بهره‌برداران قرار گرفته است چراكه اين مناطق به دليل سبك بودن بافت خاك، سرد و خشك بودن هوا جزو مناطق مستعد براي كشت است.

☘️معاون مديريت باغباني سازمان جهاد كشاورزي مازندران با بيان اينكه براي كشت زعفران در هر هكتار 4 تا 6 تن پياز لازم است، گفت: در اكثر مواقع پياز زعفران از استان خراسان به مازندران انتقال داده مي‌شود كه توليدكنندگان بايد بدانند انتقال اين گياه شامل ضوابط قرنطينه‌اي است و بايد با هماهنگي مديريت باغباني و حفظ نباتات سازمان صورت گيرد.

☘️وي درباره كشت بدون آب و خاك زعفران در مازندران گفت: مراحل تحقيقاتي اجراي اين كار از سوي مراكز تحقيقاتي در حال انجام است كه با به نتيجه رسيدن ميزان مواد موثره، مباحث فني و توجيه اقتصادي به توليدكنندگان اعلام خواهد شد و در حال حاضر سازمان جهاد كشاورزي هيچگونه تاييدي را بر انجام اين نوع كشت ندارد.

✳️گفتني است ارزش اقتصادي زعفران با نفت برابري مي كند و استان مازندران طي چند سال اخير با توجه به مساعد بودن شرايط كشت اين گياه اقدامات خوبي از سوي دست‌اندركاران بخش كشاورزي در حال انجام است.

چگونه تشخيص بدهيد بيش تر از حد به گياه‌تان آب مي‌دهيد؟

۹۱ بازديد

✳️علائم هشدار دهنده تحت را بررسي نماييد :

1️⃣رشد ريشه‌ها متوقف شده يا اين كه فرسوده مي شوند .
2️⃣گياه در حالا پژمرده شدن است . چون ريشه‌هاي در اكنون مرگ آن نمي‌تواند رطوبت را جذب نمايد .
3️⃣رشد گياه متوقف شده‌است , چون نمي‌تواند رطوبت و مواد مفيد خاك را جذب نمايد .
4️⃣پيدايش برگ‌هاي زرد رنگ . اين فرايند از ته گياه استارت مي شود .
5️⃣پيدايش كپك خاكستري روي گياه . قارچ دلداده رطوبت است و از اين مجال براي يورش به گياه به كار گيري ميكند .
6️⃣رنگ خاك سبز به لحاظ مي رسد . اين نشان دهنده رويش خزه روي مرحله خاك است .
7️⃣ساقه قابل انعطاف و خميري شده‌است كه نماد استارت پوسيده شدن گياه است .

❇️نحوه امداد به گياهي كه بيش تر از حد به آن آب داده‌ايد؟

1️⃣نخست اين كه آغاز به آب دهي درست نمائيد .
2️⃣در صورتي كه گياه در گلدان قرار داشته باشد آن را جدا فرمائيد , قسمت‌هاي مجروح ريشه را ببريد و در گلداني كه خاك تازه‌اي در آن ريخته‌ايد , بكاريد .
3️⃣در صورت از في مابين نرفتن كپك با گذشت يك‌سري روز , مي بايست از قارچ كش به كارگيري فرماييد .
4️⃣آيا ساقه در درحال حاضر پوسيدن است؟ متاسفانه ديگر براي نجات گياه دير شده‌است .
5️⃣ درصورتي كه گياه‌تان از جور ساليانه باشد قسمت‌هاي تندرست را ببريد و مجدد كشت فرماييد تا گياه تازه و تن درستي به دست بياوريد .

خصوصيات يك نهال عالي

۸۷ بازديد
 

۱ - ريشه فراواني داشته باشد .
۲ - ساقه آن بدون واسطه و فارغ از انشعاب باشد .
۳ - تاج آن ارگانيك و انشعاب داشته باشد .
۴ - پوسته نهال مي بايست شاداب و آبدار باشد .
۵ - در نهالهايي كه مدام سبزهستند رنگ برگها بايستي سبز معمولي يا اين كه سبز تيره يك دست باشد . همينطور اثر ها ضعف و پژمردگي در برگها چشم نشود .
۶ - ريشه نهال مي بايست شادابي و رطوبت داشته باشد و بريدگي و شكستگي آن مضاعف كم باشد .
۷ - بايستي دقت داشته باشيد كه اعضاي متعدد نهال از جراحت و وجود حشره ها و بيماري دور باشد .
۸ - از ديد سن نهال پيوندي مي بايست يكساله ( از زمان لينك و پيوند ) و يا اين كه دو ساله ( از زمان كاشت بذر در خزانه ) سن داشته باشد . نهال هاي خيلي برنا و كمتر از 1سال و يا اين كه نهال هاي كهن سال و بيشتر از دو سال سن براي احداث گلشن مطلوب نيستند البته گهگاه براي واكاري فضاي سبز خشكيده در گلشن احداث شده مي توان از نهال هاي دو ساله هم بهره مند شد .
۹ - جوانه هاي روي تنه نهال علي الخصوص در دوسوم نصيب تحت تنه نهال مي بايست تندرست و قدرتمند باشد تا بتواند بعداز كاشت نهال در زمين حساس و سربرداري آن آغاز به كار كرده و تعداد شاخه هاي ضروري را در جهات متعدد فقط درخت ساخت نمايد . معمولاً در نهال هاي پير جوانه هاي نصيب زير فقط نهال اين شرايط خويش را از دست داده و پا به اصطلاح روشن دل شده كه بايستي از خريد آن ها دوري شود .
۱۰ - نهال پيودي مي بايست ساقه اي عمودي داشته باشد و از محل لينك و پيوند به صورت بي واسطه به طرف بالا رويش نموده باشد و گره يا اين كه زاويه اي با اساس پيدا نكرده باشد به عبارت ديگر فقط نهال نسبت به مرحله زمين عمود باشد .
۱۱ - نهال پيوندي بايد داراي پايه و پيوندك مشخص باشد.

فرآيند معاش زعفران ( فيزيولوژي زعفران )

۸۶ بازديد
 
گونه هاي متعددي زعفران به صورت وحشي در درختان موجود است كه تنها يك مدل از آن به صورت زراعي كشت و كار مي شود كه بها تجاري و غذايي داراست . زعفران زراعي كه شما با آن راز و كار داريد در حين يكسال دارنده يك زمان بيدار و يك عصر خواب ميباشد .

الف ) عصر خواب گياه زعفران :
در زمان خواب كه از بخش ها گرمسير تا بخشها سردسير به بازه زماني 4 تا 4 . 5 ماه ارتفاع مي‌كشد و از نصفه هاي دوم ارديبهشت ماه تا مهر ماه ادامه داراست . كه بسته به موقعيت آب و هوايي بخشها متعدد ±15 روز مي‌توانند اختلاف داشته باشد . پياز زعفران دو تراز خواب حقيقي وواقعي و خواب ظاهري را طي مي نمايد .

1 - خواب حقيقي وواقعي : اين سطح كه از حدود نصفه ارديبهشت ماه تا نصفه تير ماه به مدت60 روزطول ميكشد تراز خواب بي نقص پياز است . چون در‌صورتي‌كه به جوانه نوك پياز در پايين خاك نگاه كنيم در زمان اين زمان ميزان آن اثبات ميماند .
چون در درون جوانه تغييرات مهمي صورت نمي گيرد . درين تراز در صورتي پياز را جابجا فرماييد هيچ صدمه به پروسه تشكيل گل در درون آن وارد نمي‌شود .
و لذا اين زمان شايسته ترين و مطلوب ترين زمان و موقع كندن و جابجاي پياز و احداث مزارع تازه است زيرا پياز خير ريشه داراست خير جوانه .
2 - خواب ظاهري : اين تراز كه از نصفه اوليه تيرماه تا حداكثر نصفه شهريورماه به ارتفاع مي انجامد . اوليه انگيزش اندامهاي برگ و ساقه در درون جوانه پديد مي‌آيند .
وسپس در زمان ده سال دوم و سوم مرداد طي انگيزش بعدي اندامها گل ازقبيل درفش و مادگي ظواهر مي شود .

حكايتPH ( مغز ) وEC ( قلب ) خاك

۸۷ بازديد

خاك دارنده خواص تامپون است وتغييرات PH درآن به راحتي قابل رجوع و برگشت است . يعني اگربه هردليلي ميزان PH بالا و يا اين كه زير رود , خيلي پرسرعت بجاي اولش رجوع و برگشت مينمايد و تمام حرفه كار ما پنبه خواهدشد!!!
ولي پدران مابعنوان كشاورزان پيشرو يادگرفته بودندكه كود ( آهن ) را همراه باكود ( ازته ) مصرف كنند . اين كاريك ادله داشت :
وآن كاهش موقتا PH در محيط ريشه و بستر بود كه ميتوانست جذب آهن را ارتقا دهد!!
بااين تعريف اگربخواهيم كارداران محيطي ( فيزيكي وشيميايي ) را قسمت بندي كنيم . در يك كفه واحد سنجش , كل عامل ها محيطي دربرگيرنده بنا , بستر , دما , رطوبت و . . . قرار مي‌گيرد وطرف كفه مقابل , PH و EC قرارخواهد گرفت .
به اين ترتيب در صورتيكه ما تمام موردها مو جود در كفه اوليه را به نحو مناسب داشته باشيم البته كفه دوم ( PHوEC ) رادرنظر نگيريم ,
سود اي مثبت علم آموزي نخواهد شد .
۱ - نكته قابل توجه اين است كه تغييرات PH را بصورت واحد در لحاظ مي‌گيرند و هرگونه تغيير‌و تحول در ارقام اعشاري آن زياد اندك خواهد بود .
۲ - درعوض درشاخص EC رقم هاي اعشاري نيز تاثيرگذار مي‌باشد .
بعنوان نمونه : زماني PH از محدوده۵/۵ به۶برود , اثرتغييرات در جذب مضاعف كم است مانندجذب منگنز
۳ - عليه زمينه EC متعدد , مهم و خطرناك خيس است و بالطبع نتيجه ها آن هم زياد ضرر زاست!!!!
نمونه : هنگامي EC خاك محصولي از ۱/۵ به ۱/۹ رسد , باتغيير۴/ . درصدي حدود ۲۸ % كاهش سعي را داريم .
همينطور درخيارگلخانه اي تغيير‌و تحول ۸/ . درصدي ميتواندعملكرد را تا ۳۵ % كاهش مي دهد .
۴ - يادتان باشدكه هنگام تغييرات PH درحدود۲۰ - ۱۰درصدكاهش جذب موادسازنده را داريم اما درتغييرات EC ميزان جذب تا ۶۰ % كاهش مي‌يابد . !!!
پس متوجه ميشويدكه گياه باتغييرات ملايم PH دچارتنش متعددي نمي‌شود و استرس وارده هم همراه باصرف انرژي نيست . . .
البته درتغييراتEC چه بسا بصورت شيب ملايم هم , گياه بايستي انرژي صرف نمايد تا استرس و ضرر را به دست‌كم برساند .

وجود آهك و بقيه ناخالصي ها در گچ هاي كشاورزي و لزوم و سهولت كاربرد گچ مايع Liquid gypsum

۸۲ بازديد
وجود آهك و بقيه ناخالصي ها در گچ هاي كشاورزي و لزوم و سهولت كاربرد گچ مايع Liquid gypsum
يكي از ناخالصي هاي معادن گچ كشاورزي كه در بيشتر بخش ها بوفور مشهود است وجود آهك است . براي تشخيص و برآورد كيفي و نصفه يه خرده ميزان آهك در معدن گچ به كار گيري از اسيدسولفوريك است . آهك و مجموعاَ كربناتها از جمله كربنات كلسيم ( كلسيت ) كربنات منيزيم و كربنات دوچندان كلسيم _ منيزيم ( دولوميت ) فقط نمكهايي مي‌باشند كه با اسيد عكس العمل ميدهند . ساير نمكها براي مثال سولفاتها دربرگيرنده سولفات كلسيم آبدار ( ژيپسوميت ) و كلرورها نظير كلرور سديم ( نمك خوراك يا اين كه هاليت ) و . . . . با اسيد برخورد نمي دهند . به همين جهت است كه زماني اسيد سولفوريك يا اين كه هر اسيد ديگري به مثال گچ طولاني تر شود در صورت وجود آهك و كربنات ها جوشش شديدي ساخت شده و مثال كف مي نمايد . اين جوشش و برخورد تا هنگامي ادامه مييابد كه تمام نمكهاي كربناته خنثي شوند . حبابهاي توليد شده مرتبط با گاز دي اكسيد كربني است كه بواسطه خنثي شدن آهك در مثال ساخت ميشود . مثال گچ عالي مثال اي است كه در اثر طولاني تر شدن اسيد جوششي ساخت نكند . سؤال از مطالعه كنندگان متشخص : چرا نمكهاي كربناته با اسيد عكس العمل داده اما ديگر نمكها براي مثال سولفاته كلروره و . . . با اسيد عكس العمل نداده و نسبت به اسيد خنثي هستند؟ لطفا كتابها و منابع مرتبط با شيمي را بررسي فرمائيد . انگيزه از طرح سؤال ناچار كردن و اندختن عزيزان در مسير انديشه و مطالعه است . كاش بجاي اين كه همگان شب و روز تمام وقت در تامل پول و گنج هستيم زمان پاره اي را نيز به مطالعه و غور در مساله اختصاص مي داديم . انگيزه دانستن و وصال به جواب سؤال طرح شده نيست . رواج تمدن تامل است .