فرآيند معاش زعفران ( فيزيولوژي زعفران )

۸۷ بازديد
 
گونه هاي متعددي زعفران به صورت وحشي در درختان موجود است كه تنها يك مدل از آن به صورت زراعي كشت و كار مي شود كه بها تجاري و غذايي داراست . زعفران زراعي كه شما با آن راز و كار داريد در حين يكسال دارنده يك زمان بيدار و يك عصر خواب ميباشد .

الف ) عصر خواب گياه زعفران :
در زمان خواب كه از بخش ها گرمسير تا بخشها سردسير به بازه زماني 4 تا 4 . 5 ماه ارتفاع مي‌كشد و از نصفه هاي دوم ارديبهشت ماه تا مهر ماه ادامه داراست . كه بسته به موقعيت آب و هوايي بخشها متعدد ±15 روز مي‌توانند اختلاف داشته باشد . پياز زعفران دو تراز خواب حقيقي وواقعي و خواب ظاهري را طي مي نمايد .

1 - خواب حقيقي وواقعي : اين سطح كه از حدود نصفه ارديبهشت ماه تا نصفه تير ماه به مدت60 روزطول ميكشد تراز خواب بي نقص پياز است . چون در‌صورتي‌كه به جوانه نوك پياز در پايين خاك نگاه كنيم در زمان اين زمان ميزان آن اثبات ميماند .
چون در درون جوانه تغييرات مهمي صورت نمي گيرد . درين تراز در صورتي پياز را جابجا فرماييد هيچ صدمه به پروسه تشكيل گل در درون آن وارد نمي‌شود .
و لذا اين زمان شايسته ترين و مطلوب ترين زمان و موقع كندن و جابجاي پياز و احداث مزارع تازه است زيرا پياز خير ريشه داراست خير جوانه .
2 - خواب ظاهري : اين تراز كه از نصفه اوليه تيرماه تا حداكثر نصفه شهريورماه به ارتفاع مي انجامد . اوليه انگيزش اندامهاي برگ و ساقه در درون جوانه پديد مي‌آيند .
وسپس در زمان ده سال دوم و سوم مرداد طي انگيزش بعدي اندامها گل ازقبيل درفش و مادگي ظواهر مي شود .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.