اعضاء باردە در درختان ميوە دانە دار

۸۴ بازديد

جوانه:
 ????ساختمان داخلي جوانه، برحسب اينكه بعدا به ميوه، شاخه و يا برگ تبديل شود، تفاوت مي كند. شكل خارجي جوانه شاخه (چوب) كشيده و نوك تيز است و در داخل از برگچه هايي كه يكديگر را پوشانده اند، تشكيل شده است و اين برگچه ها، قسمت هاي داخلي جوانه را از تاثير عوامل جوي خارج حفظ مي كنند و اغلب اين جوانه ها به وسيله يك برآمدگي بالشتك مانند به شاخه متصل مي شوند. جوانه چوب روي شاخه هاي يك ساله يا در انتهاي آنها وجود دارد. اين جوانه قادر است در صورت دريافت شيره پرورده فراوان، شاخه جواني را به وجود آورد. برعكس اگر به ميزان مناسب تغذيه شود، مي تواند پس از يكسال به ميخچه و پس از دو سال به لامبورد تبديل شود كه اين اندام بارده است.

✅ميخچه (Dard):

 ????ميخچه زايده اي كوتاه و خشبي مي باشد كه طول آنها از 4 تا 5 سانتيمتر تجاوز نمي كند و در انتها بە جوانە رويشي ختم مي شود با متعادل شدن رشد اين جوانە بە گل تبديل مي شود . از قطع ميخچه بايد به عنوان يك عضو ميوه دهنده خودداري نمود.

✅لامبورد (Lambourd):

 ????اين شاخه ها از براندي كوتاهترند و به يك جوانه گل ختم مي شوند. لامبورد از تكامل ميخچه به وجود آمده و بهترين عضو بارده درخت سيب محسوب مي گردد.


✅شاخك يا برندي (Brindille):

????شاخه كوچك، نازك و قابل انعطافي است كه اگر جوانه انتهايي آن جوانه چوب باشد به آن برندي ساده و اگر جوانه انتهايي آن جوانه گل باشد برندي تاجدار مي گويند. برندي تاجدار عضو بارده ديگري است كه اهميت آن كمتر از لامبورد مي باشد. جايي كه لامبورد تشكيل شده باشد، برندي تاجدار در صورت وجود بايد حذف شود زيرا كيفيت ميوه آن نسبت به لامبورد پايين تر است، از طرفي به علت طويل بودن آن، ميوه در اثر باد به شاخه ها برخورد نموده و آسيب ديده و يا به زمين مي افتد.


✅نرك يا گورمان (Gourmand):

 ????اغلب بر روي شاخه اصلي و يا فرعي شاخه هاي طويل و ضخيم ديده مي شوند كه به طور كلي فاقد جوانه گل بوده به طور عمودي رشد مي كنند و چون عقيم مي باشند بايد به كلي از محل اتصال به شاخه حامل آن را قطع كرد.

✅كورسون :

 ????شاخه قوي است كه برروي شاخه هاي اصلي تاج درخت رشد نموده و باعث تضعيف اعضاي مجاور خود مي شود.

✅بورس:

???? در درختان ميوه دانه دار، بورس برآمدگي ضخيم و گوشت مانندي است كه در محل ايجاد ميوه به وجود مي آيد. اين عضو حامل تعدادي جوانه چوب وگل است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.