رابري قيمت اقتصادي زعفران با نفت

۱۰۶ بازديد


????تا چند سال گذشته وقتي صحبت از كشت طلاي سرخ به ميان مي‌آمد همه ذهن‌ها به سمت خطه خراسان روانه مي‌شد اما اكنون با توجه به شرايط اقليمي، كشت اين گياه در ساير استان‌ها بويژه مازندران قابل انجام است.
 

????استان مازندران با توجه به استعدادهاي بالقوه‌اي كه در اراضي كشاورزي آن نهفته است، چند سالي در بحث پرورش زعفران ورود كرده و شعار اقتصاد مقاومتي را در توليد "زعفران" در اين استان محقق كرد.
 
????گران‌بهاترين محصولي كه اين روزها در مازندران توليد آن رونق گرفته و سبب شده چرخ زندگي توليدكنندگاني كه اقدام به توليد اين محصول با ارزش كردند بچرخد، "زعفران" است كه اين روزها در مناطق بالادست‌ استان كشت مي‌شود.

????زعفران، محصولي كه هر بوته آن همچون طلايي با ارزش مي‌ارزد و گامي در جهت رونق كشاورزي مازندران است، اگر كشت و كار علمي و دانش محور را با خود همراه سازد، بي‌شك دروازه اشتغالزايي آن به روي توليدكنندگان طلاي سرخ در مازندران باز مي‌شود.

????برداشتن برخي از محدوديت‌ها براي كشت اين گياه و در اختيار قرار دادن پياز آن مي‌تواند ايجاد اشتغال براي توليدكنندگان اين گياه اقتصادي را در استان در پي داشته باشد.
 
????زعفران محصولي صادراتي است كه اكثر كشورهاي جهان خريدار اين طلاي سرخ ايراني هستند كه با گسترش توليد اين محصول و ايجاد بسته‌بندي‌هاي مناسب به طور حتم علاوه بر اينكه كشورهاي بيشتري خواهان اين محصول خواهند شد، ايجاد اشتغال فراواني را براي جوانان و خانواده‌هاي آنان فراهم خواهد كرد.

☘️معاون مديريت باغباني جهاد كشاورزي مازندران درباره چگونگي كشت زعفران در استان مازندران گفت: توسعه كشت زعفران در مناطق خشك و نيمه گرمسيري با آب و هواي معتدل، تابستان خشك و زمستان ملايم امكان‌پذير است.

☘️ملايي ادامه داد: كشت زعفران در مازندران در مناطق بالادست و با ارتفاع 800 تا 2300 متر از سطح دريا توصيه مي شود.

☘️وي زمان كشت اين گياه را بهار و برداشت آن را مهر و آبان ماه اعلام كرد و گفت: بيشترين سطح زيركشت زعفران در استان را شهرستان بهشهر با سطح 20 هكتار دارد.

☘️معاون مديريت باغباني سازمان جهاد كشاورزي مازندران افزود: شهرستان‌هاي ساري، گلوگاه و نور از ديگر شهرستان‌هايي هستند كه كشت زعفران در آن انجام مي‌شود.

☘️اين مسؤول، ارزش اقتصادي توليد زعفران در مازندران را يك ميليارد و 125 ميليون تومان اعلام كرد.

☘️ملايي با بيان اينكه امسال كشت زعفران در استان مازندران در سطح 25 هكتار انجام شد، گفت: ميزان توليد اين گياه 125 كيلوگرم است كه در هر هكتار به طور ميانگين 5 كيلوگرم زعفران توليد مي‌شود.

☘️وي ماده موثره مهم در گياه زعفران را كه داراي خاصيت دارويي هستند را سافرانال، كروسين و پيكروكروسين عنوان كرد و افزود: زعفران محصولي است كه در مناطق بالادست مازندران مورد اقبال بهره‌برداران قرار گرفته است چراكه اين مناطق به دليل سبك بودن بافت خاك، سرد و خشك بودن هوا جزو مناطق مستعد براي كشت است.

☘️معاون مديريت باغباني سازمان جهاد كشاورزي مازندران با بيان اينكه براي كشت زعفران در هر هكتار 4 تا 6 تن پياز لازم است، گفت: در اكثر مواقع پياز زعفران از استان خراسان به مازندران انتقال داده مي‌شود كه توليدكنندگان بايد بدانند انتقال اين گياه شامل ضوابط قرنطينه‌اي است و بايد با هماهنگي مديريت باغباني و حفظ نباتات سازمان صورت گيرد.

☘️وي درباره كشت بدون آب و خاك زعفران در مازندران گفت: مراحل تحقيقاتي اجراي اين كار از سوي مراكز تحقيقاتي در حال انجام است كه با به نتيجه رسيدن ميزان مواد موثره، مباحث فني و توجيه اقتصادي به توليدكنندگان اعلام خواهد شد و در حال حاضر سازمان جهاد كشاورزي هيچگونه تاييدي را بر انجام اين نوع كشت ندارد.

✳️گفتني است ارزش اقتصادي زعفران با نفت برابري مي كند و استان مازندران طي چند سال اخير با توجه به مساعد بودن شرايط كشت اين گياه اقدامات خوبي از سوي دست‌اندركاران بخش كشاورزي در حال انجام است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.