كاربرد سنگريزه هاي سپيد و سبك درون خاك گلدان چيست؟

۱۰۴ بازديد

پرليت آيتم زياد خير و خوبي براي ريشه زني قلمه است و ريشه اي كه در پرليت رويش و رشد يافته خيلي قادر خيس از سيستم ريشه قلمه در آب خالي است .

زماني كه خاك گلدان مهيا مي خريد و ردوبدل گلدان انجام ميدهيد و يا اين كه گياهي در باطن گلدان مي كاريد , متوجه مي شويد سنگهاي سپيد رنگ سبك و كوچكي در خاك گلدانتان موجود هست . ممكن است فكر كنيد اين دانه هاي سپيد , سنگ نيستند زيرا مضاعف سبكند . نام اين سنگريزه هاي سپيد جانور در خاك گلدان , پرليت ( perlite ) است .

خاك پرليتي چيست؟

خاك گلداني كه دربردارنده ذرات ريز و گِرد سنگ پرليت و تركيبات ديگر است , به صورت خاك تيره با نقاط سپيد رنگ به چشم ميخورد . پرليت قسمتي از موا آلي نيست و صرفا براي امداد به رخنه هوا در خاك به كار گيري ميشود . ورميكوليت هم يكي ديگر از افزودني هاي خاك است كه براي هوا دهي به خاك از آن استعمال ميشود البته كمتر از پرليت به هم پيوسته است . دقت داشته باشيد مدام نمي توان آنها‌را به جاي نيز بهره برد ولي در بستري كه براي ريشه زني مهيا نموده ايد , هر دو مناسبند .

پرليت چيست؟

پرليت يك شيشه آتشفشاني است كه تا 871 رتبه سانتيگراد حرارت چشم است كه در سود اين حرارت همانند ذرت بود داده تركيده و 13 برابر مقدار اول اش منبسط شده‌است . اين انبساط ناگهاني باعث به سبك وزني شايان توجه آن شده‌است . در واقع كالا آخري صرفا 2 . 2 تا 3 . 5 كيلوگرم در هر 28 ليتر وزن داراست . پرليت تخلخل بالايي دارااست كه درين منافذ هوا جريان دارااست . در شرايطي‌كه پرليت را در تحت ميكروسكپ ملاحظه كنيد , مي‌بينيد با سلولهاي كوچك متعددي پوشيده شده كه رطوبت را در مرحله فرنگي پرليت جذب مي‌كنند خير درون آن . به همين دليل پرليت در تسهيل رطوبت رساني به ريشه گياه مفيد است.

اگرچه پرليت و ورميكوليت به حفظ آب كمك ميكنند، اما پرليت متخلخل تر است و امكان زهكشي آب در آن خيلي آسانتر از ورميكوليت ميشود. به اين صورت پرليت افزودني خيلي مناسب تري براي خاك گياهاني است كه نياز به رطوبت زياد خاك ندارند مانند خاك كاكتوس يا براي گياهاني كه در خاك با زهكشي مناسب رشد ميكنند. هنگامي كه ميخواهيد از خاك گلداني مرسوم كه حاوي پرليت است استفاده كنيد، بايد بدانيد ممكن است لازم باشد (نسبت به خاك حاوي ورميكوليت) بر دفعات آب دهي بيشتر نظارت كنيد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.