مصرف و جايگزيني حشره كش بيولوژيك <<بي تي>> بجاي سموم پرخطر و شيميايي

۵۶ بازديد

???? بي تي  مخفف نام باكتري Bacillus thuringiensis  از آفت كش هاي بيولوژيكي با سابقه ۵۰ ساله ايمن در كشاورزي است. اين باكتري براي اولين بار در سال ۱۹۰۱ در ژاپن از كرم ابريشم هاي آلوده جدا شد. براي بيش از ۵۰ سال است كه سويه هاي “بي تي” و پروتئين حشره كش آنها كه به دليل ساختار كريستالي «كراي» يا Cry  نام دارند، به عنوان آفت كش هاي بيولوژيكي تجاري استفاده مي شود.

????ايالات متحده آمريكا اولين محصول تجاري «بي تي» را در سال ۱۹۶۱ ثبت كرد. از آن زمان حدود ۱۸۰ محصول توسط سازمان حفاظت محيط زيست ايالات متحده آمريكا و بيش از ۱۲۰ محصول ميكروبي در اتحاديه اروپا و حدود ۲۷۶ فرمولاسيون مختلف «بي تي» در چين تاييديه توليد و مصرف گرفته است.

????استفاده گسترده از آفت كش هاي ميكروبي «بي تي» در سراسر جهان به دليل خاصيت حشره كشي انتخابي آنها است، يعني هر سويه تنها نسبت به تعداد محدودي از گونه آفات مسموميت ايجاد مي كند ولي در برابر موجودات مفيد و غير هدف تاثير ندارد.

????از ديگر مزاياي اين حشره كش بيولوژيك تجزيه پذيري آن در محيط زيست ميباشد.  بطوري كه بعد از برداشت محصول و يا در صورت ورود آن به خاك زراعي، مدت زيادي دوام ندارد و تجزيه مي شود.

???? در هر گرم از مادۀ خشك حشره‌كش بي‌تي تا <<يكصد ميليون>> اسپور باكتري وجود دارد.
 
????در اين حالت اسپور باكتري را با آب مخلوط كرده و به صورت سمپاشي بر روي مزارع برنج مي‌پاشند كه كرم ساقه خوار با مصرف اين باكتري پارازيته شده و از بين مي‌رود. اين باكتري در محيط قليايي شروع به تكثير مي‌كند بنابراين در معده لاروها منتشر شده و باعث از بين رفت آفت مي‌شود؛ اين در شرايطي است كه اين باكتري در انسان و دام به دليل داشتن معده اسيدي از بين رفته و قدرت تكثير نخواهد داشت.

????ميزان مصرف اين حشره‌كش، بر اساس نوع بسته بندي و ميزان باكتري موجود، 2 تا 3 كيلو (ليتر) در هكتار مي‌باشد.

???? لازم به يادآوريست كه به دليل حساسيت اين حشره‌كش به نور خورشيد، زمان سمپاشي آن حتماً بايد غروب آفتاب باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.