نقش گوگرد در اصلاح خاك

فروش برنج ايراني

نقش گوگرد در اصلاح خاك

۷۲ بازديد

???? اهميت‌گوگرد
 نقش گوگرد در اصلاح خاك

 اگر در يك خاك رسي مقدار سديم زياد باشد ذرات رس بصورت انتشار درمي آيد و چسبناك مي شود. در سطح اين گونه خاكها پس از آبياري طبقه سخت و غيرقابل نفوذ آب و هوا ايجاد مي شود كه اصطلاحاً مي گويند زمين سله بسته است. از صفات مشخصه اينگونه خاكها ترك ترك شده سطح آنان مي باشد.

چنين خاكهاي خيلي سفت و سخت بوده و براي گياه محيط بسيار نامساعدي است و حال اگر جاي سديم را با كلسيم عوض كنيم ذرات رس بصورت منعقد و دانه اي درمي آيد و خاك پوك و با نفوذ مي گردد.

بنابراين براي اصلاح خاك سديمي بايد مقدم بر هر كاري سديم قابل تعويض را بوسيله كلسيم جانشين نمود.

اگر تأثير سولفات كلسيم كه همان گچ   مي شود. مثلاً #گوگرد در خاك تحت تأثير عوامل ميكروبي اكسيده مي شود و با آب توليد اسيد سولفوريك مي نمايند.

بعداً اسيد سولفوريك حاصله با كربنات كلسيم تركيب و سولفات دوكلسيم (گچ) توليد مي شود.

اكثر خاكهاي سديمي نمك خيلي مزاحم كربناتها و بي كربناتها مي باشد زيرا كلرورها و سولفاتها خيلي آسانتر از كربناتها از خاك شسته مي شوند بعلاوه چون اسيد كربنيك اسيد خيلي ضعيفي است لذا كربناتها قابل حل در آب خاصيت قليايي در خاك ايجاد مي كنند در اين گونه موارد سولفات كلسيم (گچ) كه از تحول #گوگرد در خاك توليد مي گردد با اين كربناتها تركيب مي شود و در نتيجه كربنات كلسيم غيرقابل حل و سولفاتهاي سديم و امثال آن توليد مي گردد كه اين سولفاتها را با شستشوي خاك از طبقه خاك زراعي خارج مي كنند.

با اين عمل هم خواص فيزيكي خاك اصلاح مي شود و هم قليائيت شديد آن كاهش مي يابد و در نتيجه خاك براي گياهان زراعي به مراتب مساعدتر مي گردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.