مگر خاك ما آهكي نيست پس چرا كلسيم خويش را از خاك نميگيرد؟

۹۲ بازديد

✔️حركت كلسيم در داخل گياهان بسيار كند بوده و به دليل محصور شدن آن در واكوئل ها و غلظت پايين در سيتوزول حركت آن در داخل گياه صرفا از طريق آوندهاي چوبي امكان پذير مي باشد .
✔️ كلسيم جذب شده به اين طريق در برگ ها تجمع يافته و به هنگام تجزيه برگي نيز , غلظت كلسيم در برگ ها در‌حد كافي است
✔️ ولي در فصل تابستان كه هوا گرم خيس مي شود و ميوه نيز درشت خيس و نياز بيشتري به كلسيم دارااست , ‌ تبخير از تراز برگ به مراتب بيشتر از مرحله ميوه ها بوده و به همين دليل آن ميزان كمي از كلسيم كه به وسيله آوندهاي چوبي به ميوه مي رسيد نيز كاهش يافته و علي رغم بالابودن غلظت كلسيم در برگ ها ( حتي فراتر از غلظت بحراني و يا حد كفايت ) ميوه در گير كمبود كلسيم مي شود .

غلظت كلسيم در برخي از گياهان حتي در صورتي‌كه به روستا درصد وزن خشك نيز رسد , نشانه ها مسموميت ايجاد نمي نمايد . در سيب وگلابي به خاطر نگهداري آنان به مقطع طولاني خيس , تاثير ميزان كلسيم ميوه درحفظ كيفيت آن در زمان انبارداري نمايان خيس است . به دليل نقش كلسيم دراستحكام ديواره سلولي , ميوه هايي كه تجمع كلسيم در آن ها بيشتر است , قابليت و ارتفاع قدمت انبارداري در آن‌ها افزايش مي يابد و در كشور ما يكي از علل حياتي پايين بودن كيفيت ميوه وگل هاي بريده و در نتيجه پائين بودن خاصيت انبارداري آن ها , كمي غلظت كلسيم در آن‌ها مي باشد .

شايسته ترين كار براي بالابردن مرحله كلسيم در توليدها به كارگيري از كودهاي دربردارنده كلسيم مطلوب و كيفيت خوب هست كه نرخ جذب بالايي هم داشته باشد .
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.